این پرنده‌های کوچک بی‌سرنشین قادر هستند تا به‌طور زنده حمله تانک‌ها، فتح میادین بدست نیروهای جبهه مقاومت در سوریه و نابودی شهرها توسط تروریست‌ها را به مردم سراسر دنیا ارائه دهند.

گروه جنگ نرم مشرق- در کنار منازعات نظامی در سوریه، یک جنگ رسانه‌ای نیز وجود دارد به‌گونه‌ای که تروریست‌ها نیز سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه تبلیغات و جنگ روانی با انتشار مجلات، مستند، کلیپ صوتی و تصویری انجام داده‌اند. ورود ارتش روسیه به این جنگ که توانست موضع جبهه مقاومت را نیز تقویت کند، فقط به عرصه نظامی ختم نشد و آنها نیز هم‌زمان وارد جنگ رسانه‌ای نیز در این نبرد شدند.

نوآوری رسانه روسی
سایت گروه (russia works) که به زبان روسی است

گروه «راشا ورکس» (russia works) که زیر نظر شبکه دولتی تلویزیونی VGTRK روسیه فعالیت می‌کند، از اکتبر 2015 با سفر به سوریه آغاز به فعالیت کرده و با به پرواز درآوردن پرنده‌های کوچک بی‌سرنشین (Drone) بر فراز سوریه و تهیه کلیپ و فیلم‌های مستند به شهرت رسیده‌ است.

روسیه در حال حاضر از پهپادهای اطلاعاتی و رصدگر خود به عنوان ابزار توفیق و پیروزی در سوریه بهره می‌برد؛ اما استفاده از ابزارهای نوین تکنولوژی رسانه‌ای از نظر رسانه‌های روسی دور نمانده و این پرنده‌های کوچک بی‌سرنشین (Drone) به عنوان ابزارهای فعالیت‌های اطلاعاتی (information activities) برای این رسانه‌ها کاربرد فراوان دارد.

نوآوری رسانه روسی
پرنده‌های کوچک بی‌سرنشین، وسیله‌ای با بال‌های چرخنده است که نیروی پرواز آن به کمک سه و یا چهار (و حتی بیشتر) پروانه عمودی تأمین می‌شود و در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته‌اند و در آینده‌ای نزدیک به یکی از عضو‌های جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل خواهند شد

امروزه به واسطه فناوری‌های نوین و پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های گوناگون دانش و تکنولوژی صورت گرفته، موجب برقراری ارتباط میان این فن‌آوری‌ها و رسانه شده که بسیاری از رسانه‌های بزرگ دنیا نیز به دنبال این "نوآوری رسانه‌ای" هستند تا بتوانند سهم بیشتری از جنگ «روایت‌»ها را داشته باشند.

در سند استراتژی پنتاگون که در 2012 تنظیم شده، به جنگ «ایده‌ها» و «روایت‌ها» در عصر بی‌نظمی حاصل از اینترنت، اشاره شده است؛ جنگ روایت‌ها به این معنی است که چه کسی تعیین می‌کند مردم هنگامی که می‌خواهند بخوابند، به چه چیزی فکر کنند؟

{$sepehr_media_1593196_400_300}
نمونه‌ای از کارهای گروه (russia works)(دانلود)


گروه «راشا ورکس» نیز به‌منظور ایجاد نوآوری و ایده‌های جدید در کار خبری، وارد مسیر آینده اخبار از طریق سه مسیر درهم تنیده فناوری، داستان‌ها و مردم شده است.

البته کار رسانه‌ای در زمان شرایط جنگی اقتضائات خاص خود را می‌طلبد؛ برای نمونه پنتاگون در دکترین تهیه شده برای تیم‌های دوربین‌های نظامی (COMCAM) آورده است: «عکاسان نقش مهمی در پیروزی در جنگ‌ها دارند. آنها می‌توانند به‌طور بالقوه به اهداف سطوح عملیاتی، ملی و استراتژیک‌های صحنه جنگ دست یابند به گونه‌ای که منجر به کاهش ملزومات جنگی در بسیاری از شرایط می‌شود؛ علاوه بر این می‌تواند به پروپاگاندا و اطلاعات غلط و دروغین دشمن پاسخی متقابل دهد».

{$sepehr_media_1593199_400_300}

نمونه‌ای از کارهای گروه (russia works) (دانلود)

در هر صورت کارهای گروه «راشا ورکس» پاسخی به نیازهای مخاطب امروزی رسانه‌ها است که در فضایی سرشار از اطلاعات قرار گرفته و با نگاه به پیشرفت‌های نوین، توقعش بالا رفته است. راز موفقیت در عرصه رسانه، شناخت ذائقه مخاطب عصر کنونی است که فقط با تحول درکیفیت محتوا و در قالب "نوآوری و خلاقیت" می‌توان به آن پاسخ داد.

«راشا ورکس» با هوشمندی و با توسل به شبیه‌سازی این تصاویر با بازی‌های ویدئویی، سهم بزرگ از پیروزی‌های میدانی سوریه در برابر تروریست‌ها را به تصویر می‌کشد.

این پرنده‌های کوچک بی‌سرنشین (Drone) که هزینه گزافی ندارند و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه هستند، با ارائه تصاویر «اچ‌دی» (HD) تصویر قدرتمندتر و قابل فهم‌تری از وقایع به مخاطب می‌دهند. این پرنده‌های کوچک بی‌سرنشین قادر هستند تا ‌به‌طور زنده حمله تانک‌ها، فتح میادین بدست نیروهای جبهه مقاومت و نابودی شهرها توسط تروریست‌ها را به مردم سراسر دنیا و مخاطبان مشتاق ارائه دهند.

{$sepehr_media_1593197_400_300}

نمونه‌ای از کارهای گروه (russia works) (دانلود)

اکنون رسانه‌های روسی و در راس آن‌ها «راشاتودی» (RT) به خوبی از این تصاویر استفاده می‌کنند؛ محصولات «راشا ورکس» نشان داد که در عصر حاضر و در نبرد رسانه‌ای، تا چه اندازه قابلیت "نوآوری رسانه‌ای" حائز اهمیت برای پیروزی در جنگ "ایده‌ها و روایت‌ها" است.

در واقع نوآوری، عملی کردن موفق ایده‌های خلاقانه در قالب محصولات یا خدمات است؛ موضوعی که جامعه رسانه‌ای کشور ما به‌ویژه در ارائه اخبار از فقر آن رنج می‌برد.کارهای «راشا ورکس» و امثال آن نشان می‌دهد که با هزینه کم هم می‌توان در کارزار رسانه‌ای جهان به جذب مخاطب مبادرت کرد.

{$sepehr_media_1593200_400_300}
نمونه‌ای از گزارش خبری  (دانلود)


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سعید ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    فعلا که دشمن داره از این ابزارها به خوبی استفاده میکنه ما با داشتن کلی پهباد به نظرم نتونستیم مثل دشمن عمل کنیم مثالش هم سقوط خانطومان در ماه گذشته و حمله اخیر ائتلاف جیش الفتح به قراصی،قلعیجه و... شاهد استفاده از کوادکوپترها و رصد آنلاین میدان نبرد توسط سرکردگان تروریست ها و سپس استفاده تبلیغاتی آونها از این قضیه بودیم.ما همیشه باید کلی تلفات بدیم تا بعد به فکر راه چاره باشیم صهیونیستها بعد از هدف گرفتن و انهدام تانکهای مرکاوای این رژیم در جنگ 33 روزه سامانه انقلابی تروفی را برای حفاظت از تانکهاش ایجاد کرد. در حالی که در سوریه ده ها تانک توسط موشک های تاو از بین رفت و بسیاری از نیروها (ازجمله سردار شهید قاجاریان) شهید شدند تا مجبور شدیم و به خودمون یه تکونی دادیم و یه جمر منحرف کننده ساده روی خودروها و تانک ها نصب کردیم
  • سینا ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    مشرق سرتو از برف در بیار ... ازین کوادکوپترا در عملیاتی که ایرانیا شکست خوردن همش النصره استفاده کرده
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    بینی بین الله ، مگه غیر از اینه که هر سال توی جشنواره های نوآوری دانشجویی و شرکت های دانش بنیان ، محصولاتی مشابه همین پهپاد های که اشاره شد ، رونمایی میشه؟؟؟!!.....انواع کواد کوپترها اکتا کوپترها ، سوختی ، الکتریکی و... با قیمت نازل ، کیفیت بالا و مهمتر از همه بومـــــــــی....یعنی صدا سیما پول برای خرج این جور چیز ها رو نداره؟؟؟؟؟؟آیا؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    البته به لطف تصاویر زنده همین پرنده های ارزان قیمت که تو بازار در دسترس همه هستش شهدای مدافع حرم کشورمون تو خان طومان شهید شدند و ما تازه به فکر افتادیم بدونیم این پرنده ها چی هستند و باهاش چیکار میشه کرد
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    کارخوبیه. بچه های ایران هم دارن استفاده می کنن. فقط فرقشون اینه که اونا بودجه و امکانات ندارن. متاسفانه بچه ها در این زمینه مظلوم واقع شدند...
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    به دقیقه 0157 فیلم اول دقت کنید.لحظه شلیک یکی از این توپای دست ساز باید باشه.توپ جهنم بهش میگن به نظرم.
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    متاسفانه تروریستها به خوبی از این امکان استفاده می کنن . اول با پهپاد میان محل تجمعات نیروها و ادوات زرهی خودی رو شناسایی می کنن بعد با خمپاره و تاو اون نقاط رو می زنن . که این باعث میشه نیروها پراکنده بشن . بعد از حجم سنگین بمباران به طوری که دود منطقه رو فرا گرفته و با چشم و دوربین نشه پیشروی تروریستها رو شناسایی کرد با پهپاد نقاطی که تجمع نیرو ها در اونجا حداقله رو شناسایی می کنن و با نفربر و تانک با آخرین سرعت به اون نقاط یورش میبرن و افراد رو پیاده میکنن که این خودش باعث پراکنده شدن هر چه بیشتر نیروهای خودی میشه و زمان مناسبی برای حمله همه جانبه فراهم میکنه و اون منطقه به اشغال تروریستها در میاد . که این الگو حمله عینا برای تل عیس و خان طومان تکرار شد . کلیپهای منتشر شده تروریستها کاملا این تاکتیک رو نشون میده.استفاده از عوامل انتحاری رو هم نباید فراموش کرد
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    به دقیقه 0157 فیلم اول دقت کنید.لحظه شلیک یکی از این توپای دست ساز باید باشه.توپ جهنم بهش میگن به نظرم.
  • aras ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    خدا رو شکر بچه های نخسا تو سوریه و عراق جدیدا دارن خودشون از این ها درست میکنن حتی شنیدم جمر دارن درست میکنن تا کوآد کوپترهای تکفیری ها رو بتونن منحرف کنن ، متاسفانه غربی ها و ترکیه جیش الفتح و داعش رو خیلی وقت قبل با این پهپادها تجهیز کردن
  • سعید کریمی ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    واقعا فیلماش عالی بودن فقط مشرق، جان عزیزت این دانلود خودکار رو بردار
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    دشمن در رسانه از اول از ما جلو بود الان هم فاصله اش خیلی با ما زیاد هست در سوریه ترقه بترکه هزارتا فیلم ازش هست ولی مدافعان حرم هرجا میرن خشکی میوفته و هیچ اطلاعاتی منتشر نمیشه مدافعان وقتی اعزام میشن به سبک هزار سال پیش ارتباشون با خانواده هم قطع میشه چون اجازه بردن موبایل ندارن! اما دشمن هم موبایل داره هم اینترنت ماهواره ای این مدیریت عملیات ما مال عهد چکش هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس